Hae
Julia Erica

Aamupalaksi vihersmoothie? Lapset tykkää!

Kesällä meille tuli uusi blenderi jonka myötä innostuin väsäilemään erilaisia smoothieita aamupalaksi. Oon bongaillut kaikenlaisia reseptejä pinterestistä ja välillä oon ihan summanmutikassa heitellyt mitä nyt käteen sattuu tulemaan ja välillä onnistunut niissä paremmalla menestyksellä kun välillä taas oon joutunut muokkaileen paljon lisää että saa kurkusta alas. Jälkijunassa, tiedetään, smoothieiden kulta-aika varmaan meni jo, mutta väliäkös sillä taas. Tuntuu että herään näihin juttuihin aina kun ne menee pois, mutta niinkun sanoin, ei se mitään haittaa.
Meille on lasten kanssa syntynyt muutama lemppari smoothie ja niihin meiltä löytyy tarpeet miltei aina jääkaapista. Sen helpompaa smoothieden tekeminen on, mitä yksinkertaisempia juttuja niissä käyttää. Eli sellaisia mitä kaapista löytyy aina. Sitten vielä asiaa helpottaakseni oon pakastanut mansikoita, mustikoita, banaaneja, mangoa, tyrniä, herukoita ja vaikka mitä. Ja esimerkiksi banaanit on pilkottu valmiiksi niihin ikean pienimpiin eväsrasioihin (ne mille ei keksi käyttöä mutta ne tulee paketin mukana..) ja sieltä voin vaan heittää sekaan oikein määrän. Lisäksi jäinen banaani viilentää smoothien ja jotkut sanoo että se tekee jopa paremman koostumuksen.
Päätinkin nyt kertoo teille meidän kaksi lempparia aamujen pelastajaa! Tosiaan aina kun tuntuu että aamupala maistu tai haluaa vaan juoda mielummin niin väsäillään lasten kanssa sitten smoothiet juotavaksi. Aina jos kysyn että ottaako lapset – eivät kuulemma halua, mutta jos teen vain itselleni – lapset roikkuvat jaloissa pyytämässä omaa. Siispä teen aina ison satsin ja jos ei lapset jostain syystä halua niin saan kyllä itse päivän aikana vaikka ne kaikki alas.
Vihreän smoothien ohje on pinterestistä, enkä itseasiassa kerennyt ensimmäisellä kerralla maistamaan tätä itse kun Eevi oli varastanut sen mun nukuttaessa Aadaa. Kuulemma oli hyvää ja ollaan tehty sitä nyt uudelleenkin ja mäkin tykkäsin.

Vihreä: 

Baby Pinaattia
Kurkkua
Mangoa (pakaste)
Banaania (pakaste)
Rahkaa tai skyrriä

(inkivääriä)
Maitoa

Punainen:

Banaania (pakaste)
Mustikoita (pakaste)
Mansikoita (pakaste)
Rahkaa tai Skyrriä
Maitoa
(joskus kaurahiutaleita, herukoita tai tyrniä)

Nesteenä käytän sitä mitä kaapissa on, kauramaitoa tai kevytmaitoa. Lisäksi heittelen sekaan esimerkiksi pähkinöitä, chian siemeniä, kaurahiutaleita ja esimerkiksi kesällä tohon marjaisaan versioon tuli laitettua pari nektariiniakin (jotka toimi tuoreena ja pakkasen kautta). Noin muuten mun on hankala kertoa mittasuhteita, kun aina tulee heitettyä vapaalla kädellä (ja lasten käsillä..) raaka-aineet, mutta yleensä kuitenkin rakennan smoothiet rahka tai skyr-purkin ympärille. Joskus myös jätän sen kokonaan laittamatta ja teen leivät tai puuron kylkeen.

Minkälaiset on teidän perheen suosikki smoothiet? Siis sellaiset jotka maistuu aikuisille ja lapsillekkin? Jaa resepti! Avocadosta oon kuullut hyvää mutta jostain syystä en ole vieläkään uskaltanut kokeilla sitä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *